T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
WEB SİTESİ GİZLİLİK VE ÇEREZ POLİTİKASI
Web sitemizi ziyaret edenlerin kişisel verilerini 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca işlemekte ve gizliliğini korumaktayız. Bu Web Sitesi Gizlilik ve Çerez Politikası ile ziyaretçilerin kişisel verilerinin işlenmesi, çerez politikası ve internet sitesi gizlilik ilkeleri belirlenmektedir.
Çerezler (cookies), küçük bilgileri saklayan küçük metin dosyalarıdır. Çerezler, ziyaret ettiğiniz internet siteleri tarafından, tarayıcılar aracılığıyla cihazınıza veya ağ sunucusuna depolanır. İnternet sitesi tarayıcınıza yüklendiğinde çerezler cihazınızda saklanır. Çerezler, internet sitesinin düzgün çalışmasını, daha güvenli hale getirilmesini, daha iyi kullanıcı deneyimi sunmasını sağlar. Oturum ve yerel depolama alanları da çerezlerle aynı amaç için kullanılır. İnternet sitemizde çerez bulunmamakta, oturum ve yerel depolama alanları çalışmaktadır.
Web sitemizin ziyaretçiler tarafından en verimli şekilde faydalanılması için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler tercih edilmemesi halinde tarayıcı ayarlarından silinebilir ya da engellenebilir. Ancak bu web sitemizin performansını olumsuz etkileyebilir. Ziyaretçi tarayıcıdan çerez ayarlarını değiştirmediği sürece bu sitede çerez kullanımını kabul ettiği varsayılır.
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz aşağıda sıralanan amaçlarla T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından Kanun’un 5. ve 6. maddelerine uygun olarak işlenmektedir:
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz, kişisel verilerinizin işlenme amaçları doğrultusunda, iş ortaklarımıza, tedarikçilerimize kanunen yetkili kamu kurumlarına ve özel kişilere Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında aktarılabilmektedir.
Çerezler, ziyaret edilen internet siteleri tarafından tarayıcılar aracılığıyla cihaza veya ağ sunucusuna depolanan küçük metin dosyalarıdır. Web sitemiz ziyaret edildiğinde, kişisel verilerin saklanması için herhangi bir çerez kullanılmamaktadır.
Web sitemiz birinci ve üçüncü taraf çerezleri kullanır. Birinci taraf çerezleri çoğunlukla web sitesinin doğru şekilde çalışması için gereklidir, kişisel verilerinizi tutmazlar. Üçüncü taraf çerezleri, web sitemizin performansını, etkileşimini, güvenliğini, reklamları ve sonucunda daha iyi bir hizmet sunmak için kullanılır. Kullanıcı deneyimi ve web sitemizle gelecekteki etkileşimleri hızlandırmaya yardımcı olur. Bu kapsamda çerezler;
İşlevsel: Bunlar, web sitemizdeki bazı önemli olmayan işlevlere yardımcı olan çerezlerdir. Bu işlevler arasında videolar gibi içerik yerleştirme veya web sitesindeki içerikleri sosyal medya platformlarında paylaşma yer alır.
Oturum Çerezleri (Session Cookies) |
Oturum çerezleri ziyaretçilerimizin web sitemizi ziyaretleri süresince kullanılan, tarayıcı kapatıldıktan sonra silinen geçici çerezlerdir. Amacı ziyaretiniz süresince İnternet Sitesinin düzgün bir biçimde çalışmasının teminini sağlamaktır. |
Web sitemizde çerez kullanılmasının başlıca amaçları aşağıda sıralanmaktadır:
Farklı tarayıcılar web siteleri tarafından kullanılan çerezleri engellemek ve silmek için farklı yöntemler sunar. Çerezleri engellemek / silmek için tarayıcı ayarları değiştirilmelidir. Tanımlama bilgilerinin nasıl yönetileceği ve silineceği hakkında daha fazla bilgi edinmek için www.allaboutcookies.org adresi ziyaret edilebilir. Ziyaretçi, tarayıcı ayarlarını değiştirerek çerezlere ilişkin tercihlerini kişiselleştirme imkânına sahiptir.
Kanunun ilgili kişinin haklarını düzenleyen 11 inci maddesi kapsamındaki talepleri, Politika’da düzenlendiği şekilde, ayrıntısını Bakanlığımıza ileterek yapabilir. Talebin niteliğine göre en kısa sürede ve en geç otuz gün içinde başvuruları ücretsiz olarak sonuçlandırılır; ancak işlemin ayrıca bir maliyet gerektirmesi halinde Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından belirlenecek tarifeye göre ücret talep edilebilir.
NİĞDE BELEDİYESİ SEMT PAZARLARI YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
Madde 1
(1) Bu Yönetmeliğin amacı, semt ve üretici pazarlarını modern bir yapıya kavuşturmak, bu yerlerde sebze ve meyveler ile belediyece müsaade edilen diğer gıda ve ihtiyaç maddelerinin ticaretinin kaliteli, standartlara ve gıda güvenilirliğine uygun olarak serbest rekabet şartları içinde yapılmasını temin etmek, tüketicilerin hak ve menfaatlerini korumak ve üreticiler ile pazarcıların faaliyetlerini düzenlemektir.
Kapsam
Madde 2
(1) Bu Yönetmelik, semt ve üretici pazarlarının kurulması, işletilmesi, taşınması ve kapatılmasını, yönetim ve denetimini, bu yerlerde faaliyet gösteren üretici ve pazarcılarda aranılacak nitelikleri, bunların çalışmalarını, yapacakları satışları, haklarını ve uymakla yükümlü bulundukları kuralları, belediye ve diğer idarelerin görev, yetki ve sorumlulukları ile pazar yerlerine ilişkin diğer hususları kapsar.
Dayanak
MADDE 3
(1) Bu Yönetmelik, 11/3/2010 tarihli ve 5957 sayılı Sebze ve Meyveler ile Yeterli Arz ve Talep Derinliği Bulunan Diğer Malların Ticaretinin Düzenlenmesi Hakkında Kanunun 7 ve 15 inci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
-5393 Sayılı Belediye Kanunu
-5326 Sayılı Kabahatler Kanununun 32. maddesi
-077 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun
Tanımlar
MADDE 4
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Gümrük ve Ticaret Bakanlığını,
b) Belediye: 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanunu’na tabi belediyeleri,
c) Bildirim: Bildirim miktarı veya üzerindeki sebze ve meyvelere ilişkin sisteme yapılan beyan işlemini,
ç) Bildirim miktarı: Adet ile yapılan satışlarda 150 adet, bağ ile yapılan satışlarda 50 bağ, kilogram ile yapılan satışlarda 100 kilogramı,
d) İl müdürlüğü: Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Ticaret İl Müdürlüğünü,
e) Kanun: 5957 sayılı Sebze ve Meyveler ile Yeterli Arz ve Talep Derinliği Bulunan Diğer Malların Ticaretinin Düzenlenmesi Hakkında Kanunu,
f) Mal: Niğde Belediye Başkanlığı Zabıta müdürlüğünce Pazar yerlerinde satışa izin verilen sebze, meyve ve diğer gıda ve ihtiyaç maddelerini,
g) Meslek kuruluşu: Pazarcıların üyesi oldukları ihtisas odalarının kurdukları ülke genelinde en fazla üyeye sahip esnaf ve sanatkârlar federasyonu,
ğ) Pazar yerleri: Niğde Belediyesince tespit edilecek yer ve günlerde kurulan üretici ve semt pazarlarını,
h) Pazarcı: Malları semt pazarlarında doğrudan tüketicilere perakende olarak satan meslek mensubunu,
ı) Perakende satış: Tek seferde bildirim miktarının altında yapılan satışı,
i) Semt pazarı: Üreticiler ve pazarcılar tarafından malların doğrudan tüketicilere perakende olarak satıldığı açık veya kapalı pazar yerlerini,
j) Sistem: Bakanlık bünyesinde elektronik ortamda kurulan ve internet tabanlı çalışan merkezi kayıt sistemini,
k) Tahsis: 26/5/1981 tarihli ve 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu uyarınca tahsil edilen işgaliye harcı karşılığında, semt ve üretici pazarlarındaki satış yerlerinin geçici olarak kullanım hakkını,
l) Tahsis sahibi: Pazar yerlerinde adına satış yeri tahsis edilmiş olan pazarcı ve üreticileri,
m) Tahsis ücreti: 2464 sayılı Kanuna göre, işgal edilen alan ile orantılı olarak Niğde Belediye meclisince belirlenen işgaliye harcını,
n) Üretici: Organik ve iyi tarım uygulamaları kapsamında üretilen sertifikalı ürünler dâhil sebze veya meyve üretenleri,
o) Üretici pazarı: Üreticilerin kendi ürettikleri malları perakende olarak doğrudan tüketicilere sattıkları açık veya kapalı pazar yerlerini, ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Pazar Yerlerinin Kurulması, İşletilmesi, Taşınması ve Kapatılması
Pazar yerlerinin kurulması ve işletilmesi
MADDE 5
(1) Pazar yerleri, imar planında belirlenmiş veya asıl tahsis amacını engellememek kaydıyla ayrılmış diğer alanlarda bu Yönetmelikte belirtilen asgari koşulları taşıyacak şekilde Niğde Belediyesi başkanlığınca belirlenen kurallar tarafınca uygulanır. Gerçek veya tüzel kişiler tarafından Niğde Belediye Başkanlığının belirlemiş olduğu yerler dışında pazar yeri kurulamaz.
(2) Pazar yerinin kurulmasına, 7 inci maddede belirtilen komisyonun raporu göz önünde bulundurularak belediye meclisince karar verilir.
(3) Semt pazarının kurulmasında, tüketici piyasasının büyüklüğü, ulaşım imkânları, semt pazarı sayısı ve bunların birbirlerine yakınlığı ile semt pazarının çevreye, altyapıya ve trafiğe getireceği yükler ile can ve mal güvenliği riski göz önünde bulundurulur.
(4) Üretici pazarının kurulmasında, yörede yetiştirilen mal miktarı ve çeşidi, üretim sezonu ile üretici ve tüketici talepleri dikkate alınır.
(5) Semt pazarı kurulan yerlerde, üretici pazarı semt pazarı ile aynı günde kurulamaz.
(6) İmar planlarında pazar yerlerinin belirlenmesinde, bu Yönetmelikte yer alan hükümler belediyelerce göz önünde bulundurulur.
Pazar yerinde bulunması gereken hizmet tesisleri ve özellikleri
MADDE 6
(1) Pazar yerlerinde;
a) Pazarcı ve üretici satış yerleri,
b) Zabıta bürosu,
c) Çöp toplama yeri,
ç) Elektronik tartılar,
d) Hoparlör sistemi,
e) Aydınlatma sistemi,
f) Güvenlik kamerası,
g) Tuvalet
ğ) Mescit (Erkek ve Kadın)
bulunması zorunludur.
(2) Satış yerlerinin alan büyüklüğü ve kullanımı ile buralardaki tezgâhların ebat ve biçimine ilişkin özellikler, mal teşhirini olumsuz etkilemeyecek, alışveriş için yeterli geçiş yolları bırakacak ve pazar yerlerine standart bir görünüm kazandıracak şekilde ilgili meslek kuruluşunun görüşü alınarak belediye encümenince belirlenir.
(3) Zabıta bürosu, ilgili personelin ihtiyacını karşılayabilecek özellikte ve kapasitede olur.,
(4) Pazar yerlerinde oluşan çöplerin kaldırılıncaya kadar tutulacağı çöp toplama yeri, pazar yerinin uygun bir yerinde oluşturulur. Çöp toplama yerlerinin kapasitesi, pazar yerinin büyüklüğü ve iş hacmine göre belirlenir.
(5) Pazar yerlerinde faaliyet gösterenler ile tüketicilerin can ve mal güvenliğini sağlanması amacıyla, pazar yerlerinin kapasitesi göz önünde bulundurularak yeterli sayı ve özellikteki güvenlik kameraları uygun alanlara yerleştirilir.
(6) Tuvaletler, pazar yerlerinin kapasitesi göz önünde bulundurularak ihtiyacı karşılayacak sayıda ve özellikte olur.
(7) Tüketicilerce satın alınan malların ağırlığının kontrol edilebileceği, ilgili mevzuata uygun elektronik tartılar, pazar yerlerinin giriş ve çıkış noktalarına konulur.
(8) Gerekli görülen duyuruların yapılabileceği uygun ve yeterli kapasitedeki hoparlör sistemi ile pazar yerlerinin yeterli düzeyde aydınlatılmasına imkân sağlayacak aydınlatma sistemi kurulur.
(9) Satış yerlerini kullananların pazar yerine mal getirme, boşaltma ve yükleme işlerini kolaylıkla yapabilmelerine imkân verecek tedbirler belediyece alınır.
(10) Zorunlu tesisler dışında ihtiyaca göre belirlenecek diğer tesisler belediyece oluşturulabilir.
(11) Kapalı pazar yerlerinde, bu maddede öngörülen zorunlu tesislere ilave olarak, pazar yerinin iş hacmi ile burada faaliyet gösterenlerin ihtiyaçlarını karşılayacak düzeyde otopark alanı ile yeterli kapasitede havalandırma sistemi bulunur. Kapalı alanlara ilişkin ilgili mevzuat hükümleri saklıdır.
Pazar yeri kuruluş komisyonu
MADDE 7
(1) İmar planında pazar yeri olarak belirlenen veya belirlenecek alanlar ile asıl tahsis amacını engellememek kaydıyla ayrılmış veya ayrılacak diğer alanların, bu Yönetmeliğin 5’ inci maddesinin üçüncü ve dördüncü fıkralarına uygunluğunu değerlendirmek üzere bir komisyon kurulur. Komisyon tarafından hazırlanan rapor, Niğde Belediye meclisine sunulur.
(2) Komisyon, ilgili belediye başkanı ya da görevlendireceği yardımcısı, Zabıta müdürü, Pazar yeri zabıta komiseri imar müdürlüğünden bir temsilci emniyet müdürlüğünden bir temsilci gıda tarım ve hayvancılık müdürlüğünden bir temsilci sağlık müdürlüğünden bir temsilci pazarcılar odasından bir temsilci ziraat odasından bir temsilci olmak üzere sekiz kişiden oluşur.
(3) Tüketici örgütü bulunmayan yerlerde, pazarcılar odası ve ziraat odası tarafından temsil edilir.
Pazar yeri yerleşim planı
MADDE 8
(1) Pazar yeri yerleşim planı, pazar yeri kurulmasına ilişkin Niğde Belediyesi meclisi kararını takiben üç ay içinde, 6’ ncı maddede belirtilen hizmet tesislerini içerecek şekilde hazırlanır ve belediye encümenince onaylanır.
(2) Yerleşim planının hazırlanmasında; toplam satış yeri sayısının en az yüzde yirmisinin (%20) özel satış yeri olarak üreticilere ayrılması ve sebze ve meyveler ile diğer gıda ve ihtiyaç maddelerinin birbirlerini olumsuz etkilemeyecek şekilde ayrı ayrı satışa sunulması hususuna dikkat edilir.
(3) Yerleşim planı, ihtiyaca göre Niğde Belediyesi encümeni kararıyla değiştirilebilir. Yerleşim planının değiştirilmesinde, mevcut kurulan semt Pazar yerlerinde kurulan tezgahlar kamu ihtiyacına binaen kısaltılabilir.
Pazar yerlerinin kuruluş günü
MADDE 9
(1) Pazar yerlerinin kuruluş günü, o yerdeki diğer pazar yerlerinin kurulduğu günler dikkate alınmak suretiyle, açılış ve kapanış saatleri ise mevsim şartları ve yöresel ihtiyaçlara göre Niğde Belediyesi encümenince belirlenir.
(2) Pazar yerlerinin kuruluş günü ile açılış ve kapanış saatlerinin belirlenmesinde, ilgili meslek kuruluşunun görüşü alınır.
Pazar yerlerinin taşınması ve kapatılması
MADDE 10
(1) Çevreye, altyapıya ve trafiğe yük getiren, ulaşım imkânları ve alan büyüklüğü yetersiz olan ve uygun çalışma ortamı bulunmayan pazar yerleri Niğde Belediyesi meclisinin kararı ile başka bir alana taşınabilir ya da kapatılabilir.
a) Pazar yerlerinin taşınması durumunda kurulan Pazar tezgahlarının metre karesi düşürülebilir.
b) Kurulan Pazar yerlerinin kapanması halinde tezgâh açan esnaf hiçbir hak talebinde bulunamaz.
(2) Niğde Belediye meclisi, birinci fıkrada belirtilen hususları, 7’nci maddede öngörülen komisyona incelettirir.
(3) Pazar yerinin başka bir alana taşınmasına ilişkin işlemler, bu Yönetmelikte belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde yürütülür.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Satış Yerlerinin İşletilmesi
MADDE 11
(1) Semt ve üretici pazarlarındaki satış yerleri tahsis yoluyla işletilir. Satış yerlerinin işletilmesine yönelik işlemler, Niğde Belediyesi encümeni kararı ile yapılır.
(2) Aynı pazar yerinde, bir kişiye doğrudan ya da dolaylı olarak en fazla iki satış yeri verilebilir.
(3) Semt pazarlarındaki satış yerleri pazarcılar ve üreticilerce, üretici pazarlarındaki satış yerleri ise münhasıran üreticilerce, organik malların satışa sunulduğu semt pazarlarındaki satış yerleri ise, yalnızca organik mal üreten üreticiler tarafından kullanılır.
a) İlimiz semt pazarları içerisinde mevsimsel olarak ve coğrafi olarak üretimi mümkün olmayan ürünlerin pazar yerlerinde satılması yasaktır. Satışa sunulan mallar tespit halinde Zabıta müdürlüğü tarafından el konulur.
(4) Semt pazarlarında, toplam satış yeri sayısının en az yüzde yirmisi (%20) üretici satış yeri olarak ayrılır. Bu yerler, üreticilerden yeteri kadar talep olmaması veya boşalan satış yerlerinin doldurulamaması hâlinde söz konusu tezgâh yeri boş bırakılarak değerlendirilir.
Satış yerlerini kullanacaklarda aranılacak şartlar
MADDE 12
(1) Satış yeri tahsis edilecek pazarcılarda aşağıda belirtilen şartlar aranır.
a) Sebze veya meyve ya da Niğde Belediyesince izin verilen diğer gıda veya ihtiyaç maddelerinin satışı ile iştigal etmek.
b) İlgili meslek odasına kayıtlı olmak.
c) Vergi mükellefi olmak.
ç) Başvuru tarihinden önceki bir yıl içinde Niğde Belediyesi encümenince hakkında tahsis iptali kararı verilmemiş olmak.
d) Niğde Belediyesi Pazar yeri yönetmeliğinde aranılan şartlara sahip olmak.
(2) Satış yeri tahsis edilecek üreticilerde aşağıda belirtilen şartlar aranır.
a) İlgili müdürlük ve odadan alacağı üretici belgesine sahip olmak.
b) İlgili bakanlık bünyesinde tutulan sistemlere üretici olarak kayıtlı olmak.
c) Başvuru tarihinden önceki bir yıl içinde Niğde Belediyesi encümenince hakkında tahsis iptal kararı verilmemiş olmak.
ç) Pazar esnafı ve üreteciler yer talebinde bulunmak için Ek-1 de belirtilen tahsis dilekçesi, oda kayıt belgeleri son altı ay içerisinden çekilmiş adet vesikalık fotoğraf ve ilgili bakanlıkça verilen üretici belgesi ile (üreticiler için) Niğde Belediyesi Zabıta Müdürlüğüne müracaat edilir.
Pazar yerlerinde tahsis işlemi
MADDE 13
(1) Tahsis işlemi, pazar yeri yerleşim planının Niğde Belediyesi encümeninin onaylanmasına müteakip başlatılır.
(2) Yeniden kurulacak ve dağıtımı yapılacak pazar yerleri için yapılacak tahsis işlemi, Niğde Belediyesince en az bir (1) yerel gazetede ilan edilmek, en az yedi (7) iş günü belediye ilan panosunda asılı kalmak ve belediyenin resmi internet sayfasında yayımlanmak suretiyle duyurulur. Ayrıca bu husus, üyelerine duyurmak üzere ilgili meslek kuruluşuna da bildirilir.
(3) Duyuruda, pazar yerinin kurulacağı yer, üretici ve pazarcı satış yeri adedi, müracaat sahiplerinde Niğde Belediyesi Pazar yeri Yönetmeliğine göre aranılan şartlar ve bu kişilerden istenilen belgeler, son başvuru tarihi ve yeri ile Niğde Belediyesince uygun görülen diğer hususlar yer alır.
(4) Başvurular, duyuruda belirtilen tarihe kadar bizzat yapılır. Yapılan inceleme sonucunda öngörülen şartları taşıdığı anlaşılan müracaat sahipleri, kura işlemine katılma hakkı kazanır.
(5) Kura işlemine katılma hakkını kazananların listesi, listeye itirazın süresi ve şekli ile kura işleminin yapılacağı gün en az yedi (7) iş günü süreyle belediyenin ilan panosu ve resmi internet sayfasında yayımlanır. Kura işlemine katılma hakkını kazanamayanlar, listeye itiraz edebilir. İtirazlar, Niğde Belediyesi Encümenince karara bağlanır.
(6) Kura işlemi, müracaat sahiplerinin huzurunda yapılır. Kura işlemi yapılırken, ilgili meslek kuruluşunca görevlendirilen yetkili bir temsilci gözlemci olarak bulunabilir. Yapılan kura işlemi sonucunda hem pazarcılar hem de üreticiler için asil ve yedek listeler düzenlenir. Bu listeler Niğde Belediyesi Semt Pazar Yönetmeliği hususlarına göre ilan edilir.
(7) Bir pazar yerinde aynı mal gruplarının satışını yapan tahsis sahiplerinin satış yerleri, yapacakları yazılı başvuru üzerine Niğde Belediyesi encümeninin kararı ile karşılıklı olarak değiştirilebilir.
(8) Asil listelerde bulunan kişilerden tahsis işlemi yapılamayanlara ayrılan satış yerleri ile tahsis işlemi yapılmasından sonra boşalan satış yerleri, yedek listedeki pazarcı veya üreticilere sırasıyla tahsis edilir.
(9) Yedek listelerde pazarcı ve üretici kalmaması ya da kura sonucunun ilan edildiği tarihten itibaren bir yılın geçmiş olması durumunda, tahsis edilemeyen ya da boşalan satış yerleri için tahsis işlemi, bu maddeye göre yeniden yapılır.
(10) Niğde Belediyesince, satış yeri ile bu yerleri kullananlara ilişkin bilgilerin yer aldığı EK-2’deki şekle uygun plastik veya metal gibi dayanıklı malzemeden yapılmış tanıtım levhası satış yerini kullananlara verilir.
Başka bir alana taşınan pazar yerlerinde tahsis işlemi
MADDE 14
(1) Pazar yerinin başka bir alana taşınması halinde, yeni pazar yerindeki satış yerleri, mevcut tahsis sahipleri arasında 13’ üncü maddenin altıncı fıkrasında belirtilen usule göre yapılacak kura işlemi ile tahsis edilir.
(2) Birinci fıkraya göre yapılan kura işlemi sonucunda kendilerine satış yeri tahsis edilemeyenlere, yazılı talepleri üzerine, diğer pazar yerlerinde boş bulunan satış yerleri başka bir işleme gerek kalmaksızın tahsis edilir.
(3) Birinci fıkraya göre yapılan kura işlemi sonucunda boş kalan satış yerlerine ilişkin yapılacak tahsis işleminde, 13’ üncü madde hükümleri uygulanır.
Tahsis ücreti
MADDE 15
(1) Tahsis ücreti, satış yerinin kullanımı sonrasında Niğde Belediyesi Meclisince her yıl belirlenir. Tarifeye göre Niğde Belediyesi Encümenince (Adı ve Soyadı belirtilen esnafların) belirlenen tahsis ücreti miktarı müstecir tarafından ödenerek Niğde Belediyesi Zabıta Müdürlüğüne verilir.
(2) Üreticilerden alınacak tahsis ücreti, 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanununda yer alan tarifedeki en alt orandan hesaplanır.
(3) Meslek kuruluşları, Niğde Belediyesince yapılan protokoller çerçevesinde verdikleri hizmetler için, 7/6/2005 tarihli ve 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Meslek Kuruluşları Kanunu kapsamında makbuz karşılığında ücret tahsil edebilir.
(4) Tahsis sahiplerinden, bu maddede belirtilenler dışında herhangi bir ad altında ücret tahsil edilemez.
Tahsisin devri
MADDE 16
(1) Tahsis edilen satış yerleri, vefat etme veya iş göremeyecek derecede kaza geçirme, hastalık ya da yaşlılık gibi zaruri hallerde belediye encümeni kararı ile kanuni mirasçılara devredilebilir.
(2) Tahsis sahibinin vefatı halinde devir, vefat tarihinden itibaren üç (3) ay içinde yazılı talepte bulunulması ve kanuni mirasçıların anlaşmasına bağlıdır. Mirasçıların anlaştığını gösterir noter onaylı belge ile veraset ilamı talep dilekçesine eklenir.
(3) Vefat dışında birinci fıkrada belirtilen diğer durumlarda devir, yazılı talepte bulunulmasına bağlıdır.
(4) Birinci fıkrada belirtilen nedenlerden dolayı yapılan devir işlemleri ile kesintisiz beş (5) yıldır kullanılan satış yerlerinin beşinci fıkra hükmü çerçevesinde devri işlemlerinden herhangi bir ücret tahsil edilmez.
(5) Birbirini takip eden üç takvim yılı içinde 26’ ncı maddeye göre üç (3) kez faaliyetten men cezası uygulanmamış olan tahsis sahipleri, birinci fıkra hükmü dışında satış yerlerini 12’ nci maddede belirtilen şartları taşıyan kişilere devredebilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Satış İşlemleri
Satış yerlerinin kullanımı
MADDE 17
(1) Satış yerlerinin, tahsis sahiplerince bizzat kullanılması esastır. Satış yerleri kullanılırken aşağıdaki hususlara uyulur:
a) Tanıtım levhası, satış yerinin herkes tarafından kolaylıkla görülebilecek bir yerine yerleştirilir.
b) Satış yerinde, Niğde Belediyesinde izin alınmaksızın değişiklikler veya bu yere ilaveler yapılamaz.
c) Atık malzemeler belirlenen şekilde veya alanlarda toplanır ve satış yeri temiz tutulur.
ç) Satış yeri dışında ya da buralardaki geçiş yollarında mal teşhiri ve satımı yapılmaz, buralarda mal veya boş kap bulundurulmaz.
d) Niğde Belediyesince belirlenen saatler dışında; mal getirilmez, yükleme ve boşaltma yapılm az, araç bulundurulmaz.
(2) İhtiyaç halinde, Niğde Belediyesinden önceden izin alınması ve kimlik ile ikamet bilgilerini gösterir belgelerin ibraz edilmesi kaydıyla satış yerlerinde eleman bulundurulabilir. Satış yerlerinde çalıştırılacak bu kişilerin, Kanun ve bu Yönetmeliğe aykırı iş ve işlemlerinden tahsis sahipleri sorumludur.
Sisteme bildirim ve künye
MADDE 18
(1) Pazarcılarca satışa sunulan sebze ve meyvelere ilişkin bildirim, üreticilerden doğrudan alınan ve bildirim miktarının üzerinde bulunanlar için pazarcılar, diğer kişilerden alınanlar için ise malı satan kişiler tarafından yapılır.
(2) Sebze ve meyvelerin üzerinde veya kap ya da ambalajlarının herkes tarafından kolaylıkla görülebilecek bir yerinde künyenin bulundurulması zorunludur.
(3) Kap veya ambalajlarından çıkarılarak satışa sunulan sebze ve meyvelere ilişkin künyeler, herkes tarafından kolaylıkla görülebilecek bir şekilde satış yerinin uygun bir yerinde bulundurulur.
(4) Künyeler, tahrif veya taklit edilemez, bunlar üzerinde bilerek değişiklik yapılamaz veya üçüncü şahısları yanıltıcı ifadelere yer verilemez.
Malların satışı
MADDE 19
(1) Pazar yerlerinde sebze ve meyveler ile Niğde Belediyesi Encümenince satışına izin verilen diğer gıda ve ihtiyaç maddeleri perakende olarak satılır. Diğer gıda ve ihtiyaç maddelerinin satışı, Niğde Belediyesi Semt Pazarları Yönetmeliğine uygun şekilde yapılır.
(2) Üreticiler, pazar yerlerinde yalnızca kendi ürettikleri sebze ve meyvelerin satışını yapabilir. Satılabilecek toplam mal miktarı, adet ile yapılan satışlarda 300 adet, bağ ile yapılan satışlarda 100 bağ, kilogram ile yapılan satışlarda 200 kilogramdan az olmamak üzere Niğde Belediyesi Encümenince belirlenir.
(3) Malların satışında, aşağıdaki hususlara uyulur:
a) Mallar, gıda güvenilirliğine, kalite ve standardına, teknik ve hijyenik şartlara uygun olarak satışa sunulur.
b) Hileli olarak karışık veya standartlara aykırı mal satılmaz.
c) Aynı kap veya ambalaj içine değişik kalitede ve/veya üzerinde yazılı olan miktardan az mal konulmaz.
ç) Çevreyi rahatsız edecek şekilde satış yapılmaz, (çığırtkanlık vs.) alıcı veya tüketiciye karşı sözlü veya fiilî kötü muamelede bulunulmaz.
(4) Mallar, reklam veya satış yerini kullananlara ilişkin bilgi mahiyetinde olanlar hariç yazılı ve basılı kâğıtlardan imal edilmemiş kese kâğıtlarına ya da doğada çözünebilen veya bezden imal edilmiş olan poşetlere konularak satılır.
(5) Satış yeri bulunmaksızın satış yapılmaz.
(6) Organik malların satışa sunulduğu semt pazarlarında, ilgili mevzuata göre sertifikalandırılan mallar dışında mal satılmaz.
Fiyat etiketleri
MADDE 20
(1) Satışa sunulan her bir mal çeşidi için, 23/2/1995 tarihli ve 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanuna göre düzenlenen ve mala ilişkin bilgilerin yer aldığı, Ek-3’ teki şekle uygun fiyat etiketi kullanılır.
(2) Etiketlerde, tüketicileri yanıltacak ifadelere yer verilemez. Etiketler, mürekkepli veya tükenmez kalem ile doldurulur ve etiketlerde kazıntı ve karalama yapılamaz.
(3) Etiketlerde, satış birimi olarak kilogram, adet, bağ, paket veya kutu ibareleri kullanılır. Satış birimi kullanılırken küsurata yer verilmez.
(4) Fiyat etiketleri, belediye veya belediyece uygun görülmesi halinde ilgili meslek kuruluşu tarafından bastırılır ve dağıtılır.
(5) Fiyat etiketleri her ürün için ayrı olacak şekilde bulundurulacaktır.
(6) Fiyat etiketi bulundurulmayan ürünler satışa sunulamaz, semt pazar yerinde bulunan görevli zabıta memurlarınca cezai işlem uygulanır.
Elektronik tartılar
MADDE 21
(1) Satış yerini kullananlarca, 11/1/1989 tarihli ve 3516 sayılı Ölçüler ve Ayar Kanunu hükümlerine göre gerekli muayeneleri yapılmış olan elektronik tartılar kullanılır.
(2) Damgalanmamış, damgası kopmuş, bozulmuş, periyodik muayene zamanında müracaat edilmemiş veya damga süresi geçirilmiş ya da damgaları iptal edilmiş ölçü ve tartı aletleri kullanılamaz.
(3) Tartılar, tüketicinin satın aldığı malın ağırlığını görmesini sağlayacak şekilde, satış yerinin uygun bir yerine konulur.
(4) Ölçü ve tartı aletleri hileli bir şekilde kullanılamaz.
BEŞİNCİ BÖLÜM
İdarelerin Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Belediyenin görev ve yetkileri
MADDE 22
(1) Belediyeler;
a) Pazar yerlerinde, malların hijyenik şartlarda satışa sunulmasını sağlayıcı uygun çalışma ortamını oluşturmak, alt yapı ile çevre düzenlemelerini yapmak, pazar yerlerinde faaliyet gösterenler ile tüketicilerin can ve mal güvenliğini koruyucu tedbirleri almak,
b) Tahsis işlemlerini yürütmek,
c) Pazar yerleri ile satış yerlerini kullananlara ilişkin bilgileri sisteme kaydetmek, kayıtlı bilgileri güncellemek, sisteme kaydedilenlerin her biri için dosya açmak ve ilgili evrakı bu dosyada muhafaza etmek,
ç) Satış yerlerini kullananlar ile bunların çalıştırdıkları kişilerle ilgili, 24/4/1930 tarihli ve 1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanunu çerçevesinde gerekli işlemleri yapmak,
d) Bu Yönetmelik çerçevesinde gerekli denetimleri yapmak, mevzuata aykırı eylemleri tespit edilenler hakkında cezai işlem uygulamak,
e) Tüketicilerin bilinçlendirilmesine ve korunmasına yönelik tedbirleri almak,
f) Bu Yönetmeliğin uygulanması ile ilgili olarak idari düzenleme yapmak,
g) Bu Yönetmelikte öngörülen diğer iş ve işlemleri yerine getirmekle, görevli ve yetkilidir.
(2) Pazar yerlerinin, burada faaliyet gösterenlerin ve tüketicilerin güvenliğini sağlamak ve belediye zabıtasına yardımcı olmak üzere 10/6/2004 tarihli ve 5188 sayılı Özel Güvenlik Hizmetlerine Dair Kanun hükümlerine göre özel güvenlik hizmeti sağlanabilir.
(3) Belediyeler tarafından yürürlüğe konulacak idari düzenlemeler, Kanun, bu Yönetmelik ve Bakanlık düzenlemelerine aykırı hükümler ihtiva edemez.
(4) Belediyeler, üreticilerin Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı bünyesinde tutulan ilgili sistemlere kaydının, pazarcıların ise vergi mükellefiyetinin ve ilgili meslek kuruluşuna kaydının güncelliğini her yılın Nisan ayında kontrol eder. Bu kontrol işlemi, ilgili kurum veya kuruluşlarla yazışmak suretiyle yapılır.
İdari para cezası tutanağı
MADDE 23
(4) Tutanaklar üzerinde kazıntı ve silinti yapılamaz. Yanlış tanzim edilen tutanaklar, üzerine gerekli açıklama yapılmak suretiyle iptal edilir ve dip koçanlarıyla birlikte muhafaza edilir.
Denetim
MADDE 24
(5) Belediyeler ile gerçek veya tüzel kişiler, denetim sonucunda birlikte hareket ederek verilecek talimatlara uymak zorundadır.
ALTINCI BÖLÜM
İdari para Cezaları
MADDE 25
İdari para cezasını gerektiren haller
(1)- Pazar yerlerinde başka bir esnafın satışını engelleyecek şekilde kapatarak ve belirlenen sınırı aşarak tezgâh açması,
(2)- Pazarcıların tezgâh önünde gezmeleri, bağırmaları, çağırmaları, (çığırtkanlık yapmak) bir takım söz ve işaretlerle davet etmesi,
(3)- Pazar yerinde her satıcı bulunduğu yeri temiz tutacak, çevresini kirletmemesi,
(4)- Pazarcı alışverişte kullandığı ölçü aletinin (elektronik terazinin) ve gramların kolaylık sağlamak amacıyla görünür ve aleni şekilde bulundurmaması
(5)- Ölçüler kanununa göre temiz tutulmamış ve Niğde Belediyesi Başkanlığı Ölçü Ayar Memurluğunca damgalanmamış, hileli, ayarı bozuk her türlü teraziyi kullanması
(6)- Tartılan ürünlerin ağırlığına etki edecek ve alıcıyı bedelinden fazla zarara sokacak derecede kalın kâğıt vb. malzemeler kullanması,
(7)- Pazarcı esnafı pazarın bitimine müteakip pazar yerinde hiçbir mal ve malzemesini (tahta tezgahlar) bırakması, (belediyece temizliği sırasında mal veya malzemenin görebileceği zarardan ötürü hiçbir hak talep edemez.
(8)- Belediyenin Pazar yeri olarak tayin ve ilan ettiği yerlere bir gün önceden tezgâh açması,
(9)- Pazar dahilinde satışa sunulan gıda maddelerinden 5996 Sayılı Veteriner Hizmetleri Gıda ve Yem Kanunu gereğince üzeri kapatılması zorunlu olan gıda maddelerinin (pişmiş veya pişmemiş) üzerlerinin daima kapalı olmaması ve satışa arz edilen maddelerin fiyat etiketinin konulmaması,
10)- Pazar yerinde mevcut satış tezgahlarını kullanan pazarcılar tezgahlarını Niğde Belediyesi Zabıta Müdürlüğünün bilgisi olmadan başkasına kiraya veremez ve devredemez, Hukuken geçerli bir mazereti bulunmaksızın, satış yerini üst üste 4 hafta (bir ay) veya bir takvim yılı içerisinde 8 kez kullanmaması,
(11)- Pazar yerlerinde yangın çıkmasına neden olacak yahut can güvenliğini tehlikeye düşürecek her türlü parlayıcı, yanıcı, patlayıcı maddeler kullanılması ve bulundurulması (bütan gaz tüpleri, tiner vb.) yasaktır. Esnafların tahsisli alanlarında tehlike doğurabilecek kimyevi maddelerin patlama ve sızma sureti ile çevreye zarar verebilecek her çeşit mal ve malzemeyi bulundurmaları ve satışı ile iştigal etmesi,
(12)- Hal Kompleksi dışında Pazar yerlerinde toptan mal sattığı tespit edilen kişilere ilgili hal kanun gereğince işlem yapılır. Ayrıca toptan mal satış eylemini ikinci kez tekrarlayan Pazarcı esnafına tahsis edilmiş yer ve yerler Niğde Belediye Encümeni kararınca iptal edilir.
(13)- Niğde Belediyesi encümenince Üretici Pazar yerlerinde kendi yetiştirdiği sebze ve meyveyi satanlar üretici olduklarına dair ÇKS (Çiftçi Kayıt Sistemi) sistemine kayıtlı olduklarını belgelemeleri ve üretici belgesini ibraz etmek zorundadır. Üreticiler belirtilen şartları taşımadığı halde pazar yerlerinde satış yapması,
(14)- Pazar içerisinde tezgâh yerlerinde, içki içmesi ve içirmesi,
(15)- Pazar yerlerinde seyyar olarak; simit, mısır, tatlı, çay, köfte vb. gıda maddelerinin satışının izinsiz yapılması,
(16)- Pazarcı esnafı kendi yaptığı iş konusu dışında faaliyette bulunmayacak ve satış yerinde değişiklik yapması,
(17)- Pazarcı esnafı Niğde Belediye Başkanlığının düzenlemiş olduğu Semt pazarları yönetmeliğine istinaden iş önlüğü giymemesi ve kimlik kartı takmaması,
(18)- Pazarcı esnafı tarafından pazar yerleri içinde, tezgâh arkasında ve giriş- çıkışlarına araç park edilmesi,
(19)- Etiketlerin kare, dikdörtgen, daire ve benzeri geometrik bir şekilde olması gerekir. (Ek 3 de belirtilen hususlar) Bunların kolaylıkla görülebilir boyutlarda, üzerindeki rakam ve harflerin okunabilir, düzgün, eksiksiz, yeterli büyüklükte ve başka rakam kelime ve işaretlerle karışıklığa sebep vermeyecek görünüşte olması, yanıltıcı ve aldatıcı bilgiler içermemesi, (Fiyat etiketleri üzerinde Niğde Belediyesi amblemi olacaktır).
(20)- Pazar içerisinde kapalı alanlarda şemsiye açmak yasaktır. Kapalı alan dışında kalan alanlarda açılacak şemsiyeler beyaz ve krem renkte olacak, farklı renk şemsiye kullanması,
(21)- Pazar yerinde esnaf, alıcının istediği miktar ve ölçüde ürün vermek zorundadır. Satıcı alıcıyı kendi belirlediği miktarda ürün almaya zorlaması ve satıştan kaçınması,
(22)- Semt Pazar yerlerine Belediyemiz encümenince belirlenecek saatler dışında araç girişi yapılmayacaktır. Belirtilen yerler dışında araç bulundurulması, (hava ve mevsim şartları hariç)
(23)- Pazar esnafı belediyemiz encümenin kararı ile devretmiş olduğu pazar yerinde satış yapması,
(24)- Pazar Esnafı Pazar yerlerinde bulunan cami, mescit, tuvalet umumi yerler gibi sosyal kullanım alanlar önüne tezgâh açması,
(25)- Niğde Belediye Başkanlığı Zabıta Müdürlüğünce Pazar yerlerinin nizami şekilde görünmesi ve Pazar esnafının herhangi bir şekilde ihlal yapmaması için Müdürlüğümüzce ada ada çizilen çizgilerin dışına çıkılması
(26)- Pazar tezgâh sınırları dışında başka bir esnafın alanına, yollara, sosyal kullanım alanlarına (mescit, çeşme, tuvaletler vs.) yaya geçiş yollarına çöp atıkları atmak ve çevreyi kirletmesi,
(27)- Pazar tezgâhları belirtilen çizgi alanına taşmayacak uzunlukta olmaması,
(28)- Pazar tezgâhları üzerinde kullanılan brandanın aynı renkte (mavi renk) olmaması,
İdari para cezası tutanakları, tutanağın düzenlendiği günü takip eden ilk belediye encümeni toplantısında gündeme alınarak görüşülür ve karara bağlanır. Ceza kesilmemesine ilişkin belediye encümeni kararı gerekçeli olarak alınır.
Faaliyetten men
MADDE 26
(2) Faaliyetten men cezasının uygulandığı durumlarda satış yerine, bu cezaya ilişkin bilgi amaçlı bir levha Niğde Belediyesi Zabıta müdürlüğünce konulur. Hiçbir esnafın tezgâh açmasına müsaade edilmez.
Tahsisin iptali
MADDE 27
d) Malları, gıda güvenilirliğine, kalite ve standardına, teknik ve hijyenik şartlara aykırı olarak satışa sunma, aynı kap veya ambalaj içine değişik kalitede ve/veya üzerinde yazılı olan miktardan az mal koyma, ölçü ve tartı aletlerini hileli bir şekilde kullanma ya da hileli olarak karışık veya standartlara aykırı mal satma eylemlerini bir takvim yılında üç kez gerçekleştirenlerin,
e) Satış yerlerini 16’ncı madde hükümleri dışında devredenlerin veya herhangi bir şekilde kullandıranların,
f) Doğrudan veya dolaylı olarak aynı pazar yerinde ikiden fazla satış yeri kullandığı anlaşılanların,
g) 12’nci maddede aranılan şartları haiz olmadığı veya sonradan kaybettiği anlaşılanların, tahsislerinin iptaline Niğde Belediye encümenince karar verilir.
(5) Üreticilerin satış yerlerini üretim sezonu veya mevsimsel şartlar nedeniyle kullanamaması durumunda, bu kişiler hakkında birinci fıkranın (c) bendi hükmü uygulanmaz.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Kimlik kartı
MADDE 28
kişilere, EK-5’te belirtilen şekle uygun kimlik kartı verilir. Bu kişiler, verilen kimlik kartlarını yakalarına takmak zorundadır.
Kıyafet
MADDE 29
olarak özellikleri ilgili meslek kuruluşunun görüşü alınarak Niğde Belediyesi Zabıta Müdürlüğünce belirlenen kıyafeti giymek zorundadır. Bu kıyafetler, ilgili meslek kuruluşu tarafından sağlanabilir.
Eğitim
MADDE 30
(3) Satış yerini kullananlar ile bunların çalıştırdıkları kişilerde, bu maddede belirtilen eğitimi alma ve belgelendirme şartı aranabilir.
Uyuşmazlıkların çözümü
MADDE 31
Yürürlük
MADDE 32
Yürütme
MADDE 33
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Niğde Belediyesi Encümeni ile Zabıta Müdürlüğünce yürütülür.
MADDE 34
Bu yönetmelik Niğde Belediyesi Resmi Web Sitesinde yayımlanır.
Niğde Belediyesi
Niğde Belediyesi